Z bylinného herbáře – MUČENKA PLETNÍ

Existuje řada rostlin, které se tradičně používají k řešení úzkosti, nespavost či pocitů vnitřního napětí. Jejich účinky potvrzují i moderní studie. Kozlík, třezalka nebo meduňka jsou byliny, jejichž název jste určitě slyšeli. Mezi tyto byliny patří i mučenka pletní, která není zas až tolik známá, ale dalo by se říci, že má nejspecifičtější utišující účinek. Pro tyto konkrétní účely se používá nať.

Máte-li v hlavě rozhlasovou stanici nebo já ráda používám termín „tržnici v Marrákeši“, tak určitě stojí za to mučenku vyzkoušet. Samozřejmě je dobrá i nějaká vlastní snaha o meditaci, změnu „mindsetu“, ale mučenka může v tomto snažení výrazně pomoci.

Passiflora Incarnata

Název rostliny je odvozen z faktu, že rostlina morfologicky připomíná motivy z Kristova umučení (Passion of Christ). Vtipné je, že se mučenka občas objeví v produktech na posílení mužské potence. Nicméně bylina nijak nestimuluje libido či erekci. Je zřejmě vybrána kvůli svému sugestivnímu jménu – PASSION – TOUHA. Autoři receptur buď spoléhají na to, že konzument skutečné účinky nezná, nebo je neznají samotní autoři. Tak či onak, obojí je smutnou vizitkou současného bylinářského řemesla. Jediný způsob, jak by se tato bylina mohla využít pro sexuální potenci, může spočívat v možném utišujícím působení na úzkost z výkonu u mužů či na vaginismus (bolestivé poševní křeče) u žen. 1)
Mucenka-pletni

Západní farmakologie

V západní farmakologii se popisují byliny z pohledu účinná látka = symptom pro řešení. To je takový ten přístup, kdy „syntetické“ léky chcete nahradit těmi „přírodními“. Důraz se klade na klinické studie. Pokud byliny používáme symptomaticky (tedy pro řešení vrcholku nikoliv kořene), je to dostačující. Mezi symptomy, kdy se mučenka doporučuje, patří úzkostné poruchy a nespavost.

Klinické studie

V pilotní dvojitě slepé studii byl srovnáván účinek Passiflora incarnata a oxazepamu v léčbě generalizované úzkostné poruchy. Po 4 dnech léčby byl účinek obou léčiv srovnatelný, přičemž při užívání mučenky se vyskytlo méně nežádoucích účinků. Protože studie byla prováděna pouze na 36 pacientech, jsou potřeba další podrobnější studie. V další studii na 65 pacientech zlepšoval extrakt z mučenky symptomy při odvykání závislosti na opiátech, účinek byl srovnáván s klonidinem. V  dvojitě slepé, placebem kontrolované studii na 60 pacientech byl zkoumán účinek Passiflora incarnata při léčbě předoperační úzkosti. Extrakt byl oproti placebu signifikantně účinnější v odstraňování úzkostných příznaků. Příznivý účinek byl zaznamenán i u pacientů s úzkostí před ošetřením u zubního lékaře. V dvojitě slepé, placebem kontrolované studii zlepšoval čaj z mučenky signifikantně kvalitu spánku. 2)

Některé další zdroje uvádějí, že pomáhá při nespavosti hlavně z důvodu přepracování, starostí a horečnatého vzrušení, při neuralgické bolesti spojené s ochablostí nebo vyčerpání z intelektuálních činností. 3)
Passiflora-incarnata-mucenka-pletni
Účinné látky v mučence pletní

Vyživuje jin a srdce

Pro fytoterapeuty tradiční čínské medicíny toto o mučence říká mnohem více, než popisy "na úzkost" "na nespavost".

Popíši vám, jak se projevuj nedostatečnost srdce XIN a jeho jinové složky a možná trochu přiblížím srdce z pohledu TČM.
  • Srdce XIN řídí krev, což by se shodovalo i s naším západním popisem, kdy je srdce popisováno jako pumpa, která pohání krevní oběh. Pak nám může v tepnách a žilách cirkulovat krev a roznášet tak do těla živiny.
  • Srdce XIN má rádo hořkou chuť. Malé množství hořkých potravin jeho činnost stimuluje, ale velké dávky hořkého působí opačně.
  • Srdce XIN je sídlem ducha SHEN. Je-li v srdci dostatek krve a jin, pak se SHEN (mysl) raduje. Pokud však nemá dost materie k ukotvení můžeme se cítit zmatení, depresivní nebo máme tendence k úzkostem.
  • Nejčastější potíže spojené se srdcem jsou palpitace (bušení srdce) provázené úzkostí, nespavost a bolesti na prsou.
TČM

Projevy prázdnoty krve/yin srdce

Palpitace.
Nespavost (spíše probouzení, než potíže s usnutím).
Hojné sny (SHEN a HUN) nejsou ukotveny a příliš putují.
Duševní neklid bez zjevné příčiny.
Vřídky v ústech a na jazyku.
Zapomnětlivost.
Obavy.
Ulekanost.
U prázdoty krve srdce je jazyk bledý. U prázdnoty jin bude červený nebo bude mít červenou špičku. Prázdnota jin je již závažnější stav, protože yin a yang se více oddělují a je tam závažnější prázdná horkost. Symptomy jsou hodně podobné, ale u práznoty jin/yin se objevuje noční pocení. Ale nelze mít prázdnotu jin srdce bez prázdnoty krve.

Příčiny vzniku tohoto terénu jsou dlouhodobý smutek (i ten dlouhodobě potlačovaný antidepresivy), starosti, nesprávná strava (vegetariánská nebo syrová), ztráta krve (např. po operaci nebo porodu), tento stav může způsobit i hormonální antikoncepce. Pak hodně duševní práce a přepracovávání.

Indikaci mučenky dle TČM stanovuje také její chuť a ta je u mučenky (natě) jedinečná. Vyživuje svou sladkostí, ale svírá kyselostí. Díky své chladné hořkosti dokáže odvádět teplo zapříčiněné nedostatečností. Je to unikátní kombinace chuti a čchi, která vyživuje jin, ale zároveň ji omezuje. Odstraňováním horkosti mučenka zároveň léči spolu s vedlejšími příznaky. 4)
TIP

Skvělá kombinace

Když nedostatečnost jin srdcekrve jater neposkytuje duši CHUN místo k odpočinku, kombinuji mučenku s Elixírem nebeského císaře. U menopauzálních žen, kdy se často mění kvalita spánku a žena evokuje k úzkostem, je vhodná kombinace mučenky s Nebeskou císařovnou.
PODÁVÁNÍ
Denně se podává 3-9 g drogy, 2–4 ml tinktury nebo odpovídající množství extraktu.
Mučenka patří mezi dobře snášené byliny.
ODVAR
Připravte si cca 350 ml studené vody a vložte do ní cca 5g jujuby. Vařte 20 minut na mítném ohni a poté sundejte z plotýnky a přidejte 1-2 polévkové lžíce sušeně natě mučnky a celé to nechte 20 minut odstát.
Sceďte a popíjejte teplé.
Uvedené množství je dávka na 1 den.
ZDROJ
1) Winston D, Maimes S, Adaptogeny, TRITON 2011
2) Článek z časopisu - Praktické lékárenství ( Passiflora incarnata – obsahové látky a léčivé účinky ) Zdeňka Navrátilová, 2015; 11(5) 180 – 181
4) 3) Garran, T.A, Naše byliny v tradiční čínské medicíně, Cpress 2009, ISBN 9788025122952