Ledviny (SHEN)

Aktuálně se nacházíme v období VODY, které náležejí orgány ledviny a močový měchýř. Co to ale ve skutečnosti znamená? Co si vlastně máte myslet, když vám terapeut čínské medicíny řekne, že máte "oslabené ledviny".

Voda přírodě vládne přibližně od 15.11 do 27.1.

Článek si můžete i poslechnout.

Pět prvků a pět orgánů ZANG

V TČM pracujeme s pěti prvky, které náleží k pěti orgánům ZANG.

Dřevo - vítr - játra*, žlučník.
Oheň - teplo - srdce*, tenké střevo.
Země - vlhko - slezina*, žaludek.
Kov - sucho - plíce*, tlusté střevo.
Voda - chlad - ledviny*, močový měchýř.
* orgány ZANG

Když si představíte své tělo, tak v podstatě těchto pět prvků ovládá všechny funkce těla. Je to takových pět kupiček, kdy dřevo (játra) např. spravuje šlachy a oči.
Oči a játra?
Znamená to, že když jsou oslabená játra dle TČM, tak se to může projevit na očích. Zároveň však nadměrné používání očí (např. čumění večer do modré obrazovky) může oslabovat krev jater. A hádejte co? Krev jater odpovídá za kvalitu spánku.

Co se tedy nachází v "kupičce" ledviny (SHEN)?

Následující text je výběr z knihy Léčba nemocí v tradiční čínské medicíně (Vladimir Grigorjevič Načatoj) *1.

Text není úrčen úplně pro laiky, ale i ti v něm mohou najít odpovědi. Může pro vás také sloužit jako pochopení toho, jak se na systém zdraví a nemoci dívá jiná filosofie, než ta naše.
Jak uvádějí starodávná díla, ledviny jsou pro organismus "prvním nebem". YangYin ledvin představují prvotní základ pro yangyin dalších orgánů neboli právě z nich se tvoří yangyin jiných orgánů. I veškeré životní pochody jsou zabezpečovány v závislosti na tom, nakolik jsou ledviny ve stavu plnosti. Neboť početí, narození, život a stáří, vše souvisí s ledvinami. Příčinou onemocnění ledviny je vždy prázdnota. Znamená to, že při onemocnění ledvin se nejprve rozvíjejí syndromy prázdnoty.

• Ledviny jsou úložištěm esence jing. Podle teorie TČM se jing qi nachází mezi oběma ledvinami a nazývá se oheň ming men. Pokud ledvinová jing qi chřadne nebo rozkvétá, má to okamžitý vliv na na yin a yang libovolného orgánu, na stav qi, tvorbu krve XUE.
Ledviny-shen
Tento obrázek jsem vybrala záměrně, protože to světlo vyzařuje přesně z míst, kde je uložen MING MEN, tedy oheň života - brána života. Zřejmě to nebyl autorův záměr, ale vyšlo to hezky.
  • Ledviny provádějí v organismus kontrolu vody. Víme, že v organismu jsou tři orgány plíce, slezina a ledviny, které odpovídají za přepravu vody. Pomáhá jim v tom funkční soustava tří jiao a močový měchýř. Ledviny, které podle teorie pěti prvků patří k vodě, plní základní funkci ohledně filtrace a vylučování tekutin z organismu. Je-li tudíž funkce ledvin oslabená, například nastane-li prázdnota yin, yang či prázdnota obou najednou, strádá v takovém případě kvalita vylučování tekutin v organismu, objevují se takové symptomy jako oligurie (snížení močení), otoky či naopak polyurie, objevuje se sperma v moči atd. Proto je při léčbě těchto stavů vždy nutné zhodnotit funkci ledvin.
  • Ledviny mají na starost stav kostí, kostní dřeně i mozku. Proto podle teorie TČM závisí jejich "množství" na stavu jing qi ledvin. Je-li jing qi ledvin silné, pak jsou kosti a chrupavky silné, objem mozku je normální, člověk má tedy jasnou hlavu a jasné myšlení. Pokud je naopak jing qi nedostatečné, stávají se kosti slabými a lámavými, u dětí dochází ke zpomalení přestavby chrupavčitých částí na kostní hmotu, zpomaluje se i růst kostí.
  • Ledviny mají na starost příjem qi. Podle teorie TČM se díky qi ledvin dostává skrze plíce do organismu qi ze vzduchu, vlivem ledvin dochází k volnému otevírání alveol. Pokud jsou ledviny oslabeny, pak nemocný pociťuje jakousi překážku na hrudi a má pocit neúplného nadechování. V těžších případech dochází k rozvoji bronchiálního astmatu, protože kvůli oslabení ledvin přestávají plíce přijímat čistou qi, objevuje se dušnost provázená spasmatem průdušek a hypersekrecí, takže je potřeba usilovat o to, aby se odstranila kalná qi.
  • Oknem ledvin jsou uši. Vnímání zvuků, procházení zvuků sluchovým aparátem a jejich příjem mozkem je přímo spojené s ledvinami. Jsou-li ledviny slabé a slábne i jing qi, pak se zmenšuje mozek, narušuje se vyživování nervových vláken a u člověka nastává oslabení sluchu. Objevuje se zvonění v uších anebo pomalu nastupuje hluchota. V knize Ling shu se k tomu uvádí: "QI ledvin se dostává až do uší. Pokud jsou ledviny v normálním stavu, může člověk rozlišovat pět zvuků."

Pro syndromy patologie ledvin** jsou charakteristické následující projevy:

• Výskyt bolestí nebo nepříjemných pocitů v bedrech, jelikož bedra jsou sídlem ledvin.
  • Problém se sluchem, s výjimkou zánětu středního ucha. Jedná se o zvonění v uších, hluchota, šum v uších a jiné symptomy. Přičemž se uvedené projevy často spojují s poruchami zraku, například půjde o nejasné vidění, poruchy akomodace, v těžších případech katarakta.
  • Poruchy potence, impotence nebo předčasná ejakulace.
  • U ženy dysmenorea (bolestivá menstruace)
  • U mužů snížení množství spermatu, snížená pohyblivost spermií, u žen neplodnost.
  • V moči se objevují různé látky (sůl, bílkovina, krev), bolesti při močení.
  • Podle teorie TČM ledviny kontrolují "dvojí yin", což znamená močový a konečníkový svěrač. Proto při onemocnění ledvin dochází k různým druhům poruch vylučování moči (zadržování moči, neudržení moči) a také může docházet k enkopréze (mimovolní defekace).
  • Při všech onemocněních ledvin jsou charakteristické otoky různých závažností a lokalizace, počínaje od lehkých, povrchových, až po velmi výrazné otoky.
** Syndromy patologie ledvin dle TČM neodpovídají diagnózám západní medicíny. jedná se např. o syndrom prázdnoty jin ledvin, QI ledvin není silná apod.
Pokud jste se dostali až sem, tak už pravděpodobně vidíte, že když vám terapeut TČM řekne něco o slabosti ledvin, neznamená to, že vám pomůže "ledvinový čaj". Náš způsob popisu bylin je úplně jiný, než ten v TČM.

Zvláštnosti léčby syndromů ledvin

1. Při léčbě onemocnění ledvin je třeba přesně určit, co trpí více yin nebo yang. Je to velmi důležité, protože při léčbě se pak používají naprosto rozdílná léčiva.
  2. Při léčení nedostatku yin ledvin a esence jing je vždy nutné obrátit pozornost na léky doplňující krev. Často se užívají v tom případě, kdy esence jingkrev mají jediný zdroj původu.
  3. Při výskytu syndromu prázdnoty yang se používají teplé ingredience, avšak "těžké" svou vahou.
  4. Pokud trvá prázdnota ledvin dlouho, pak se narušují procesy "zavírání" svěračů, čemuž je potřeba věnovat pozornost. Často lze vypozorovat spermatoreu, vylučování slizu z konečníku, průjem a další symtomy. Proto se v takových případech spolu s posilováním ledvin doplňují léčiva uzavírající nekontrolovatelný únik spermatu, jako je Jin suo gu jin wan.
  5. Ledviny, jakožto plný orgán, mají úzkou funkční vazbu na další orgány v organismu. Například, pokud se vyskytne dlouhodobá prázdnota qi plic a kašel, pak časem může vzniknout prázdnota qi ledvin s dušností. Dlouhotrvající průjem v kontextu s prázdnotou yang sleziny se časem projeví uhasínáním ohně ming men ledvin a objeví se takový symptom, jako je "průjem-budíček".
Ještě bych k ledvinám, potažmo k elementu vody, doplnila:
  • VODA (ledviny) je domovem smrti, ale také sexuality a vzniku nového života.
  • Lidé se silnou "vodou" a esencí mají velké uši, husté obočí a silné kosti. A chuť na sex.
  • Emocí ledvin (vody) je strach.
  • Mezi části těla s vysokou kvalitou vody patří pohlavní orgány, mozek, ledviny a močový měchýř, kosti, vlasy, zuby a uši *2.
  • V ledvinách sídlí také naše éterická duše ZHI, která ovládá vůli. Lidé s prázdnou "vodou" mají sklon k fanatismu a podléhání vůdcům.
  • Jedním z příznaků prázdnoty vody je úzkostlivost a špatná paměť.
Popravdě by se o Vodě dalo psát další hodiny. Zajímají-li vás taje čínské filosofie a jejího náhledu na zdraví, nezbyde vám nic jiného, než se pustit do studia :-)
ZDROJ

*1 Načatoj, VG, Léčba nemocí v tradiční čínské medicíně, ANAG 2011, ISBN 978-80-7263-703-4
*2 Li, Ch. Čínská medicína pro každý den, VAŠUT, ISBN 978-80-7541-029-0