Domovská stránka Lékárna z přírody Články Lékárna z přírody Žloutenka (HEPATITIS) - více o nemoci

Žloutenka (HEPATITIS) - více o nemoci

Hepatitida (žloutenka) je společný termín pro virový zánět jaterní tkáně. Bývá často označována jako nemoc špinavých rukou, nemoc cestovatelů, nemoc narkomanů a homosexuálů. Také je častý název žloutenka, což je patologický stav, který se klinicky projevuje zežloutnutím kůže, očního bělma, sliznic i ostatních tkání, které je způsobeno zvýšenou koncentrací žlutého žlučového barviva bilirubinu v krevní plazmě. Vždy se jedná o virové onemocnění jater. Virů napadajících játra je celá řada.

Onemocnění žloutenky se dělí do tří skupin, podle toho z jaké příčiny vznikla:
  1. Prehepatální žloutenka – je způsobena zvýšeným rozpadem červených krvinek, a proto i zvýšenou hladinou bilirubinu.
  2. Hepatální žloutenka – je způsobena neschopností jater bilirubin přijmout nebo vyloučit do žluči.
  3. Posthepatální žloutenka – je způsobena uspáním žlučových cest.
Dále pak onemocnění žloutenky dělíme na typy A, B a C. Žloutenky A a B jsou infekční a zdroje nákazy mohou být různé. Zatímco žloutenka A nepříjemně zasáhne do Vašeho života jen hospitalizací a dlouhodobou rekonvalescencí, žloutenka B vede často k poškození jater. Proti žloutence typu A a B lze očkovat.

Jak se žloutenka projevuje?
Příznaky žloutenky typu A mohou zpočátku připomínat chřipku. Dostaví se únava, nechutenství, slabost, teploty, bolesti zad a břicha nebo hubnutí, zatímco zežloutnutí kůže nemusí být vůbec pravidlem. Ztráta játra2fyzické kondice a únava mohou nakaženým znepříjemňovat život po několik měsíců. V některých případech (zvláště u dětí) se příznaky nemoci vůbec neobjeví. Tito lidé tak mohou žloutenku přenášet, aniž by o tom věděli.
U žloutenky typu B řada nakažených nemusí mít příznaky, mezi které patří: únava, nechutenství, bolesti kloubů, vyrážky a teplota. U části nemocných může žloutenka typu B přejít do chronické fáze, která bývá spojena s pokračující destrukcí jater, cirhozou či dokonce karcinomem jater (až 80% případů rakoviny jater je způsobeno žloutenkou typu B).

HEPATITIDA A
Je způsobena virem, který se nachází při akutní infekci v krevním séru, játrech a ve stolici. Přenáší se především prostřednictvím špinavých rukou, potravinami a vodou (ústy), výjimečně také krví nebo pohlavním stykem. Jejím průvodním jevem je často žloutenka. Není chronická. U hepatitidy A je velmi důležitá osobní hygiena.

HEPATITIDA B
Nejčastější cestou přenosu žloutenku typu B je přenos infikovanými tělesnými tekutinami (krev, sperma, poševní sekret, sliny).
Zdrojem nákazy žloutenkou typu B je obvykle člověk v akutní nebo chronické fázi hepatitidy. Podmínkou přenosu žloutenky typu B je průnik viru z infikované tělesné tekutiny nakaženého člověka do krve příjemce. Virus tohoto typu žloutenky je velmi infekční, k nákaze stačí drobná ranka či oděrka (typickým příkladem přenosu žloutenky typu B je případ, kdy si syn půjčoval od otce holicí strojek). Lidé se mohou nakazit i při piercingu, tetování, nitrožilní aplikaci drog, poranění o injekční jehly atd. Nejčastějším způsobem přenosu žloutenky typu B se v poslední době stal pohlavní styk. Na světě žije asi 400 miliónů nosičů žloutenky typu B a každý rok se nově nakazí 50 milionů lidí. Na pozdní následky žloutenky typu B, jaterní cirhózu a rakovinu jater umírají ročně až 2 miliony lidí!

Inkubační doba žloutenky typu B je dlouhá 4 týdny až 6 měsíců. Po jejím uplynutí má mnoho lidí pouze mírné, chřipce podobné příznaky nebo onemocnění proběhne zcela bez příznaků, zvláště u malých dětí. Pro někoho však onemocnění žloutenkou typu B znamená celé měsíce potíží - únava, slabost, nevolnost. Dalšími typickými projevy žloutenky typu B jsou: žluté zbarvení kůže, očního bělma, tmavá moč a světlá stolice.

Někteří nemocní žloutenkou typu B se nikdy zcela neuzdraví, virus v jejich těla přežívá dál a nemoc trvá v tzv. chronické formě. U dětí nakažených žloutenkou typu B v raném věku je to asi 90%, u dospělých kolem 10%. Tito lidé často o své chorobě nevědí, protože nemají žádné příznaky. Jsou však zdrojem nákazy žloutenkou typu B pro své okolí, hlavně rodinu. Lidé s chronickou formou žloutenky typu B mají také vyšší riziko vzniku jaterní cirhózy a primární rakoviny jater. Žloutenka typu B způsobuje více cirhózy jater než alkohol a je příčinou 80% všech případů rakoviny jater.

Ve zvýšeném riziku nákazy virem žloutenky typu B jsou nejen sexuálně aktivní osoby a uživatelé injekčních drog, ale i jejich nejbližší okolí! Nemocní žloutenkou typu B totiž o své chorobě nemusí vědět a k nákaze může dojít i použitím společného ručníku, kartáčku na zuby, holicího strojku a jiných toaletních potřeb. Ohroženi jsou všichni, kteří mohou přijít do styku s tělesnými tekutinami nemocných žloutenkou typu B. Mladí lidé v období dospívání, cestovatelé, lidé střídající více sexuálních partnerů, rodinní příslušníci chronických nosičů žloutenky typu B i lidé s určitým povoláním například zdravotníci, kadeřníci a policisté.

PŘÍRODNÍ A DOPLŇKOVÁ TERAPIE

Po dobu zánětu je vhodné podpořit regeneraci jater dodržováním přísného zákazu alkoholu a vyhýbat se přepáleným tukům (celkové omezení tuků a dostatek bílkovin a cukrů). Je vhodné také užívání vitamínů a přírodních látek na podporu regenerace jater a podporu imunity.

Užívání potravinových doplňků s lecitinem je vhodné k prevenci tohoto onemocnění i jako doplňková terapie, protože dochází ke zlepšení zpracování tuků a cholesterolu. Dalším významnou látkou je silymarin získávaný ze semen ostropestřce mariánského a produkty s jeho obsahem. Silymarin vede ke zlepšení metabolismu jaterní buňky, stabilizuje její buněčné membrány a podporuje regeneraci jaterní tkáně. Stimuluje syntézu bílkovin a tak podporuje regeneraci poškozených jaterních buněk. Dále se v doplňkové terapii uplatňují vitamíny skupiny B (např. Bkomplex).

Více najdete v našem katalogu ZDE.