Domovská stránka Lékárna z přírody Články Lékárna z přírody Vitiligo - nemoc bílých skvrn

Vitiligo - nemoc bílých skvrn

Vitiligo je choroba stará jako lidstvo samo

Zmínky o něm se nacházejí již ve starověkých textech. Jde o onemocnění při kterém se některým lidem mění barva kůže na různých místech těla, najednou zesvětlá až je křídově bílá. Tato nemoc trápí asi 1 až 4 procenta obyvatelstva bez ohledu na pohlaví a rasu. Může vzniknout v jakémkoliv věku, ale nejčastěji to bývá v mládí. U 50 procent se objevuje do 20 roku. V dávných dobách se vitiligo často zaměňovalo s leprou.

Název vitiligo pochází z latiny (vitium = vada, vitelis = bílý). Vitiligo není infekční (není tedy přenosné). Je to kožní choroba projevující se výpadky pigmentu. Dochází k zániku buněk tvořících pigment – melanocytů.

Příčina onemocnění

Prozatím není jasné, proč buňky produkující pigment (melanocyty), přestávají v postižených oblastech kůže tvořit přirozené barvivo zvané melanin.
vitiligo 2
Z dostupných informací se uvádí několik příčin:
  • Autoimunitní příčina - imunitní systém vytváří protilátky proti vlastním pigmentotvorným buňkám (imunitní systém útočí na své tělo). Protilátky a bílé krvinky napadají pigmentovou buňku, zničí ji a s ní zaniká i pigmentace. Pro tuto teorii mluví to, že současně s vitiligem se často vyskytují i jiné autoimunní choroby (především nemoc štítné žlázy, revmatoidní artritida, jaterní choroby, lupenka apod.)
  • Autodestrukce - jiná teorie vysvětluje vznik vitiliga nedostatkem biochemických ochranných mechanismů pigmentových buněk. Při tvorbě kožního pigmentu vzniká v této buňce totiž řada škodlivých metabolických látek (peroxid vodíku, oxid dusnatý, kyslíkové radikály). Ty jsou za normálních okolností pomocí vlastních enzymů neutralizovány a zneškodněny. U vitiliga tato ochrana chybí nebo je neúčinná. Výsledkem je poškození pigmentotvorné buňky. Některé testy ukazují, že množství enzymu katalázy, který přeměňuje peroxid vodíku v těle na neškodnou vodu, je právě v kůži postižených značně nízké.
  • Dědičnost - až 40% pacientů má někoho v příbuzenstvu s těmito pigmentovými problémy. Často jsou spojené s chorobami štítné žlázy.
  • Nervové vlivy - někteří pacienti zaznamenali vznik vitiliga po nějaké prodělané stresové situaci (těžký rozvod a jiné složité emocionální situace, prožitá autonehoda, úrazy a poranění, stres v zaměstnání, hormonální vlivy apod.). Tvorba kožního pigmentu je totiž ovlivňována z mozku přes nervové hormony a přes systém žláz s vnitřní sekrecí. Nervové vlivy patří mezi tzv. provokační faktory, které nejsou úplně vlastní příčinou, ale „probudí“ ho ze „spacího“ stádia, lze je spojit se všemi předešlými body.

Příznaky vitiliga

Mléčně bílé (depigmentované) skvrny se mohou vyskytnout kdekoliv na kůži. Depigmentace může mít i různé barevné odstíny, zvláště v okrajích ložisek (bílá, béžová, rezavá, hnědá). Skvrnky jsou oválné a mohou splývat v mapovitá ložiska, jsou ostře ohraničené, nešupí se, nesvědí ani nebolí. U bělochů se obvykle zjistí v létě, kdy kontrastují s okolní opálenou kůží. Protože v ložiskách chybí pigment, snadněji se na sluníčku spálí.

Pokud se objeví jedno či malý počet ložisek, jedná se o vitiligo lokální.

Vyskytují-li se skvrny na polovině těla, jakoby v průběhu nervových úseků, označuje se vitiligo jako segmentální.

A je-li rozšířené na velké plochy a různé části těla, je to vitiligo generalizované.

Obrovské nebo kompletní postižení se nazývá vitiligo univerzální.

Nejčastěji bývají postiženy oblasti obličeje, okolo očí a úst, na končetinách na prstech a okolo kloubů, v tříslech a na genitálu.

POZOR!!!
Světlé či bílé skvrny na kůži mohou být i jiného původu (po zánětu, po poranění, popálení, u ekzémů, lupénky, plísní, albinismu a jiných chorob). Takže nepropadejte hned obavám a raději navštivte odborného kožního lékaře.

Co pro sebe můžeme udělat sami

Jedná-li se skutečně o vitiligo, můžete díky nejnovějším výsledkům výzkumu sami začít s podpůrnou léčbou.
(Dle platné legislativy EU nemůžeme z článku odkazovat na produkty v eshopu. Teda můžeme, ale jen na kosmetiku. Nařízení EU nám totiž zakazuje tvrdit, že doplňky stravy a látky přírodního původu mohou mít vliv na zlepšení jakékoliv onemocnění. Uvedené produkty tedy můžete vyhledat pomocí fulltextu - okénko nahoře stránek).
  • Na skvrny používejte přípravky ve formě gelu a krémů, které obsahují výše zmíněné potřebné enzymy, snižují množství peroxidu vodíku a dalších látek (např. krémy s bioinformací CytovitalProtektin nebo krémy s oligomerickými procyanidiny - Dermagenol). Výborně funguje také VITISKIN gel.
  • Pečujte o kůži, udržujte kůži dobře hydratovanou a vláčnou. Chraňte svou kůži též oděvem, klobouky, vyhýbejte se přímému pobytu na slunci, zejména v období mezi 11-14 hodinou.
  • Celkově je nutné snížit tvorbu volných kyslíkových radikálů a k tomu Vám dopomohou antioxidanty (doporučujeme především beta-karotenoidy, kyselinu paraaminobenzoovou PABA, oligomerické procyanidiny -  ANTHOGENOL, Koenzym Q10 a Kyselinu listovou). Ze stopových prvků doporučujeme zařadit především selen a zinek.
  • Na místě je uvažovat i o celkové detoxikaci a pročištění organismu od toxických látek - tento postup je však velmi individuální a záleží na celkovém zdravotním stavu.
  • Psychika. Je dobře známo, že stres a nevyrovnaná životospráva může provokovat vznik nových ložisek. Snažte se dodržovat zdravý a vyrovnaný životní styl, zejména vyváženou stravu, pravidelný pohyb, dostatek spánku a vyhýbání se stresu.

U lékáře

Donedávna se vitiligo označovalo jako kosmetické onemocnění a pacientům se doporučovalo, aby se s tímto stavem smířili. Výzkum naštěstí pokročil. Je pravda, že dosud není žádná léčebná metoda, která by rychle a jednoduše skvrny natrvalo odstranila, ale asi dvěma třetinám pacientů je možno částečně pomoci.

Metody léčby závisí na příčině, formě a stadiu nemoci. Kožní lékař určí, jak dalece je vitiligo aktivní a zda se skvrny stále ještě zvětšují. Prvním krokem je zastavení depigmentace. Důležitý je i rozbor krve a určení možných onemocnění přispívajících k tvorbě vitiliga. Až po důkladné analýze doporučí lékař individuální léčbu.

K zastavení depigmentace se v dnešní době používají 3 metody:
Zevní léčba = kortikoidy ve formě krémů či mastí se používají pro léčbu vulgárního vitiliga. Jsou to léky odvozené od hormonu kúry nadledvin a tlumí nežádoucí imunitní reakce.
Světloléčba = UVB záření, tedy spektrum ultrafialového záření o vlnové délce 311 nm, protože je nejúčinnější. Léčbu můžete absolvovat docházením do stacionáře (denní centrum, sanatorium) nebo nemocnice. Je to léčba dlouhodobá, provádí se minimálně 3 měsíce, nejlépe 6-12 měsíců (ale pokud se repigmentace neobjeví do 6 měsíců, nemá smysl pokračovat). Někdy se světloléčba doplňuje o léčebné koupele (sůl Mrtvého moře apod.) = balneofototerapie. Pokud slunění nesnášíte a spalujte se do červena s puchýři, nepřipadá tato léčba v úvahu.
Autotransplantace = do ložisek vitiliga lze mikrochirurgicky přenést pigmentové buňky z jiných a nepostižených částí  těla. Je to však metoda náročná odborně a především finančně a provádí se v ČR zcela ojediněle.
Při velkém rozsahu, kde nemá smysl se pokoušet o pigmentaci, se v zahraničí provádí kompletní depigmentace. Je to vlastně vybělení zbývající pigmentované kůže krémem s hydrochinonem nebo rubínovým laserem. Proces depigmentace trvá asi 1 rok a ztráta pigmentu je nevratná. Doživotně je pak třeba se chránit před ultrafialovým světlem.
Vitiligo je kosmeticky rušivé, psychicky sužující a může tak mít psychosociální dopady v každodenním životě (práce, volný čas, partnerské vztahy). Je-li to Váš případ, neostýchejte se a vyhledejte pomoc psychologa (psychoterapie), který se zaměřuje na dermatologii.

A co je důležité? Je to dlouhodobá léčba, vyžadující důslednost a pečlivost. Neexistují hlediska, podle kterých by se dalo napřed předpovědět, zda na léčbu budete reagovat příznivě či ne. To se ukáže až při léčbě samotné. Proto je důležitá vzájemná spolupráce mezi Vámi a lékařem. Nebuďte skeptičtí, ale ani si nedělejte falešně naděje. Pozitivní je, že správně prováděná léčba vitiliga není komplikovaná a ani zdravotně riskantní.

Zdroj informací: