Domovská stránka Lékárna z přírody Články Lékárna z přírody Lymská borelióza - onemocnění bez příznaků

Lymská borelióza - onemocnění bez příznaků

Lymská borelióza je onemocnění vyvolané bakterií Borrelia burgdorferi (v ČR jsou nejčastěji izolovanými boreliemi Borrelia garini či Borrelia afzelii). Jsou to bakterie patřící ke spirochétám, což jsou bakterie spirálovitého tvaru a patří mezi ně i původce syfilitidy a leptospirózy.

O borelióze se začalo mluvit koncem sedmdesátých let, kdy byla odhalena spojitost mezi její přítomností v organismu, záněty různých orgánů a předchozím stykem pacienta s jejím typickým přenašečem klíštětem.
Lymská Borelioza
Jak již bylo řečeno, Lymskou boreliózu přenášejí hlavně klíšťata (Ixodes ricinus). V menší míře potom i krev sající hmyz (hlavně komáři, blechy, muchničky a také ovádi a bzikavky). Při sání klíště vypouští do krve látky proti srážení krve a tím pádem také borelie. Přítomnost borelií byla prokázána také u asi 20 druhů dalších členovců. Jako zdroj původců pro přenašeče často slouží drobní volně žijící obratlovci. Z člověka na člověka je přenos možný jen z matky na potomky během nitroděložního vývoje.

PROJEVY ONEMOCNĚNÍ
Příznaky Lymské boreliózy jsou různé. Někdy onemocnění probíhá bez příznaků, někdy se mohou vyskytovat jen tak mírné, že jim člověk ani nepřikládá význam. K jejich nástupu může přispět jiné infekční onemocnění, kdy dojde k oslabení imunitního systému (borelie čekají někde "zakuklené" na svoji příležitost).

Literatura popisuje 3 stádia onemocnění:
První stádium onemocnění:
  • Potíže se objeví za několik dní až měsíců po přisátí klíštěte.
  • Erythema migrans - pomalu se šířící červená skvrna, která se objeví v místě přisátí klíštěte, může se přemístit i na jiná místa. Skvrna se kruhově zvětšuje a mívá ohraničený lem a uprostřed je vybledlá. Objevuje asi u 80 % pacientů.
  • Příznaky připomínající chřipku (horečka, třesavka, bolesti ve svalech, kloubech, únava).
  • Boreliový lymfocytom – modročervený uzlík (1 - 5 cm velký) na kůži ušního lalůčku, nosu, na prsní bradavce nebo na šourku po přisátí klíštěte, který může být provázen zduřením příslušných mízních uzlin - bývá u dětí (méně často u dospělých).
  • Zvýšené jaterní testy
  • Zvětšená slezina
  • Zánět spojivek
  • Kopřivka
  • Otok kolem očí či varlat
Druhé stádium onemocnění:
Objevuje se asi u 15 % nemocných několik týdnů až měsíců po přisátí klíštěte.
  • Nervové příznaky: bolesti hlavy, ztuhlost šíje, poruchy citlivosti a hybnosti, obrny - a to zejména lícního nervu, bolesti v zádech i v končetinách, blikání za zavřenými víčky.
  • Pálení pokožky - připomíná, jako když někdo silou napíná kůži
  • Srdeční obtíže: dušnost, bolesti hrudníku, kašel, bušení srdce, nepravidelný srdeční rytmus, srdeční úzkost, pocity jako po zasažení elektrickým proudem.
  • Poruchy vidění (hlavně zaostřování a dvojité vidění).
  • Autoimunitní reakce - neustále se opakující záněty mohou vyvolat autoimunitní reakci. Jednou z nich je třeba artritida. Vzniká z často opakovaných slabších zánětů. Když má člověk nějaký silný zánět, tak jej imunitní systém ihned rozpozná a zmobilizuje se a původce zánětu zlikviduje. U těch slabších chronických, se pak imunitní systém splete a považuje za původce zánětu vlastní buňky, které potom začne ničit. Může tak způsobit nevratné poškození tkání.
Třetí stádium onemocnění:
  • Rozvine se u části nemocných po měsících až letech od přisání klíštěte
  • Zánět mozku a míchy (zánět mozkových blan).
  • Atrofie kůže (tzv. acrodermatitis) - degenerace podkoží se projeví nejdříve za jeden rok od infekce, ale i po několika letech od infekce (jeden z hlavních příznaků 3.stadia).
  • Záněty kloubů - postiženy jsou především velké klouby (kolenní), mohou být však postiženy i klouby malé (u 10% nemocných může dojít k erozím chrupavek a kostí).
  • Keratitis – zánět rohovky

DIAGNÓZA:
  1. Hlavním kritériem je vždy klinický obraz doplněný údaje o pobytu v přírodě. Bohužel toto je často zavádějící, protože jak bylo výše uvedeno, mohou borelie čekat v organismu i několik let, kdy si na nějaké klíště již téměř nevzpomeneme.
  2. Zjišťování sérových antiboreliových protilátek - v prvních týdnech infekce se však nemusí protilátky zjistit. U některých lidí se protilátky nemusí vytvořit vůbec. Vhodné testy je nutno opakovat několikrát za sebou.
  3. Analýza kloubního výpotku.
  4. Lumbální punkce.
  5. EKG - při srdečních potížích
  6. Neurologické a psychologické vyšetření - při nervových potížích
  7. Testování na EAV přístroji v ordinaci celostního lékaře - lze vytestovat v kterých orgánech jsou borelie přítomny. Další alternativní metoda, která může pomoci je např. iridologie. Osobně s tím nemám konkrétní zkušenosti. Většinou se orientuji podle sérologických vyšetření nebo subjektivních příznaků.
KLASICKÁ LÉČBA:
Antibiotika (doxycyklin, amoxicilin, sumamed, erytromycin, ceftriaxon).
Léčba v časném stádiu je účinná a lze předejít chronickým potížím.

Délka léčby antibiotiky:
1. stádium (časná infekce) - délka léčby 14 dnů
2. stádium (akutní zánět pohybového systému) - 21 -28 dnů
3. stádium (chronická artritida) - 28 dnů
V případě autoimunitní reakce se obvykle podávají kortikosteroidy nebo imunosupresiva.

Přírodní a doplňková léčba

DŮLEŽITÁ JE PREVENCE!!!!!
Jdeme-li do listnatého nebo smíšeného lesa, měli bychom:
  • mít ochranné oblečení - vysoká obuv, světle barevný oděv s dlouhými rukávy a dlouhými nohavicemi zastrčenými do ponožek, na světlém oděvu lze přítomnost klíšťat snáze odhalit
  • používat repelentní prostředky proti klíšťatům
  • po návratu domů se převléknout, oděv vytřepat a prohlédnout celý tělesný povrch – klíšťata nesnášejí sucho, takže pokud máte možnost, dejte oblečení do sušičky, to je spolehlivě zahubí
  • denně kontrolovat domácí miláčky (kočky, psy), zda nemají klíště; při odstraňování klíšťat z těla zvířat musíme dbát stejných pokynů jako při odstraňování klíšťat u lidí
  • co nejdříve odstranit přisátá klíšťata (výzkum prokázal, že klíště musí sát několik hodin, aby došlo k přenosu infekce) před manipulací s klíštětem je nutné místo dezinfikovat Jodisolem nebo jiným dezinfekčním prostředkem - já na to používám Dubové kapky (jak na desinfekci, tak ošetření poté)
  • klíšťata odstraňovat velmi šetrně, je možno použít pinzetu nebo elektrikářskou svorku (krokodýlka) - uchopit klíště u hlavičky nikoli u zadečku (vymáčkli byste obsah jeho střev do ranky i s borreliemi) pinzetou a kýváním do stran jej uvolněte - viklat opatrně, pokud se klíště nepustí kůže
  • nikdy klíště nemačkat a nepolévat olejem (usmrcené klíště uvolňuje ze střevního obsahu bakterie do krve člověka)
  • po vyjmutí klíštěte opět místo dezinfikovat
  • při odstraňování klíšťat zabránit potřísnění kůže či spojivek střevním obsahem klíšťat

CO VÁM MŮZE POMOCI POKUD JE DIAGNÓZA POTVRZENA (někdy bohužel dojde k potvrzení až v chronickém stádiu)

Tyto informace jsou z mého vlastního zdroje - jsou to obecné zkušenosti - jedná se o léčbu. Říkám tomu regulační přístup :-)

1. Gemmoterapie - výtažky z pupenů bylin, které mají výrazné antibakteriální a posilující účinky - i když podle EU to nesmím tvrdit, ale je to tak (v nabídce máme speciálně sestavenou bylinnou kúru na doléčení boreliózy).
  2. Cordyceps nebo v těžších případech ImunoBran - dostatečně silný imunitní systém je naprostý základ. Podává se opravdu vysoké dávkování.
  3. Při bolestech kloubů jezte ryby (makrela, losos, tuňák, sardinky) nebo lněný olej - obsahují protizánětlivé Omega 3- mastné kyseliny.
  4. Dračí krev - silné přírodní antibiotikum, bez kterého si nedovedu svoji praxi představit. Používám jej jak lokálně, tak vnitřně.
  5. Velmi dobře funguje i kombinace s homeopatiky. Na ty ale nejsem odborník, tam je nutné se obrátit na homeopata.
Samozřejmě produktů je více a vždy je dobré řešit vše individuálně. Borélie jsou "mrchy" a mohou v těle způsobovat vše možné. I v tomto případě tedy platí, abyste univerzální rady brali s rezervou.

Pro konkrétní doporučení navštivte naši ePoradnu. I tam jsou však mé možnosti omezené, ale vždy něco společně vymyslíme.

Všechny produkty vhodné při borelióze najdete ZDE.

Hydroterapie
Teplé koupele pomáhají zmírnit bolest kloubů. Pro posílení účinku můžete do koupel přidat přípravek BALNEOL humátová koupel.

Proti Lymeské Boreliose u nás ani jinde v Evropě zatím účinná očkovací vakcína neexistuje, i když na jejím vývoji pracuje několik světových farmaceutických společností.
Food and Drug Administration zaregistrovala v roce 1998 vakcínu LIMERIX, avšak pouze pro USA a Kanadu. Nevhodnost této vakcíny pro Evropu je dána jiným typem Borrelie, který se v USA vyskytuje.