Přírodní lékárna
Domovská stránka Lékárna z přírody Přečtěte si Lékárna z přírody Kvalitní spánek - základ zdraví

Kvalitní spánek - základ zdraví

Spánek je stav klidu s minimální pohybovou aktivitou v typické poloze na vhodném místě s omezením vnímání okolního prostředí, s výrazně omezeným působením na vnější prostředí. Mentální činnost mozku je zcela odlišná od bdělého stavu. Jedná se ale také o aktivní funkční stav mozku.
 

DŮLEŽITOST ODPOČINKU

Pro lidský spánek je vedle elektroecefalografické aktivity charakteristická rychlá reverzibilita do bdělého stavu, která jej odlišuje od kómatu. Spánek zaplňuje průměrně jednu třetinu našeho života a má velký význam pro mentální, emocionální a fyzické zdraví.
 
Všichni víme, že pokud se dostatečně nevyspíme, nejsme schopni se pořádně soustředit. Naše práce, a to zejména ta duševní, nemá spád, „nejde nám od ruky“, trápíme se sebemenším problémem, který bychom po dobrém spánku byly často schopni vyřešit během několika chvil.
 
Zcela jistě také platí staré pořekadlo, že „ráno moudřejší večera“, které předpokládá lepší rozhodovací schopnost, lepší úsudek a schopnost přemýšlení. Proč musíme spát, jak moc je spánek důležitý pro naše zdraví a štěstí, na to dosud není zcela jasná odpověď. Všeobecně je přijímána informace o prospěšnosti spánku. Stejně tak je známo, že nedostatek spánku způsobuje četné a vážné poruchy v oblasti psychické a somatické. Nedostatek spánku může způsobit nevýkonnost, poruchu obranyschopnosti, růstu i soustředění a řadu dalších potíží.
 
A neméně důležitou informací je, že dostatek spánku usnadňuje hubnutí. Samozřejmě, pokud protančíte noc, je to pro linii dobré, ale pravidelné nespaní, není pro postavu úplně ideální.
 

LÉČIVÝ SPÁNEK

Nejvíce zřetelná teorie významu spánku je teorie o restauraci tkání. Při nedostatku spánku, zejména u dětí, dochází k opožďování a zpomalování růstu, zhoršení krevního obrazu a imunitního systému. Vzhledem k tomu, že po určité době nespavosti dojde u lidí ke zhoršení soustředění, vzniká spánková opilost, kdy je možno soudit, že spánek potřebujeme i k regeneraci centrální nervové soustavy a pro její správné fungování.
 
nespavost2
Na základě teorií TČM (tradiční čínská medicína) během spánku mozek pomocí snů zpracovává potlačené emocionální problémy, což může vést k zábraně jejich fixace do problémů somatických a vzniku psychosomatických onemocnění. Čínské filozofie nahlížejí na zdraví jako jednotu a rovnováhu mezi nebem a zemí, mezi jin a jang. Jestliže dojde poruchou spánku k následné poruše uvedené rovnováhy, vznikají psychické a fyzické poruchy organismu (analogie poruch růstu při poruchách spánku a poruchách humorální sekrece, jak je uvedeno výše).
Podobně podle indické ajurvédské medicny je pro správný spánek nutné vyvážené zastoupení jednotlivých tzv. dóz (Vata, Pitta, Kapha) utvářejících správné zdraví a spánek. Při nedokonalém spánku dochází, podle této medicíny, k nevyváženosti, tím pádem k poruchám duševním i psychickým.
 

INSOMNIE – NESPAVOST

Současný životní styl kvalitnímu spánku zcela jistě nepřeje. Přemíra informací a aktivit, poměrně nesmyslná snaha o neustálé „zvyšování výkonu“ v obecném slova smyslu, jak psychického tak fyzického, přenášení aktivit do noční doby, kdy by zcela v souladu s přírodou měl být umístěn spánek (vazba vylučovacích hormonů, metabolismu, tělesné teploty apod.), vede ke zhoršování kvality a efektivity spánku. Nemluvě o zírání do blikajících displejů těsně před spaním a spánek s tím, že si je uložíme u hlavy.
 
Z těchto důvodů stále více lidí trpí nějako formou nespavosti – insomnie.
INSOMNIE je definována jako stav, kdy je spánek vnímán nemocným jako obtížně dostižitelný, přerušovaný, krátký, nedostatečný, neosvěžující.
 
Podle WHO (Světové zdravotnické organizace) je insomnie definována jako
  • stav ztíženého usínání (delší než 30 min.)
  • opakovaného nočního probuzení (vícekrát než 3x za noc)
  • předčasného ranního probuzení a nemožnosti opětovaného usnutí
  • neosvěžujícího spánku, a to více než 3x do týdne trvající déle než měsíc, značně obtěžující pacienta
Schopnost organismu kvalitně spát klesá s postupujícím věkem. Je nejlepší asi ve 20 letech. Strmý pokles týkající se zejména snižování efektivity spánku, podílu hlubokého spánku a zvyšování počtu probuzení začínají asi ve 40 letech. Zhoršování spánku při stárnutí je patrné i u zcela zdravých lidí.
 

LÉČBA NESPAVOSTI

Přehled léčebných možností insomnii zahrnuje vedení deníku spánku, dodržování pravidel spánkové hygieny, léčbu základní nemoci, behaviorálně kognitivní léčbu, relaxační léčbu, léčbu omezováním spánku, přírodní léčbu a farmakoterapii. Farmakoterapie, která je v současné době nejjednodušší a nejčastěji využívaná, má ale řadu úskalí. Je třeba pamatovat na vliv farmak na paměť, vznik tolerance, vznik závislosti, rizika kombinace s alkoholem, problémy s vysazením, návrat insomnie po vysazení, změny chování a myšlení, rizika v graviditě.
 
V současné době se významněji rozšiřuje léčba spánkovým hormonem melatoninem, který zkracuje spánkovou latenci, zvyšuje kvalitu spánku (navozuje spánek s přirozenou architekturou), zlepšuje ranní svěžest i denní výkonnost, má vynikající snášenlivost a nevede k závislosti.
POZN.
Melatonin se u nás dříve prodával jako doplněk stravy. Pak jej legislativa zakázala a musí ho předepsat lékař. Volně (jako doplněk stravy) jej můžete zakoupit např. na Slovensku. Nyní to vypadá, že je opět volně dostupný v určitém množství účinné látky.
 
Pomoc v přírodní lékárně určitě najdete. Nejčastěji se používá tyto byliny (dle platné legislativy nesmíme z článku odkazovat do eshopu - použijte tedy fultextové vyhledávání - rámeček hledat v horní části stránky).
Kozlík lékařský (ten je součástí celé bylinné kúry určené pro řešení nespavosti) - Kúra K16 (gemmoterapie) nebo v přípravku PSYCHOREGEN.
Zklidňující účinky má také indická bylinka BRAHMI. Tu používám hlavně, když je tam neschopnost zastavit hlavu před spaním (např. při studiu, ve stresovém období apod.).
Všechny přípravky vhodné při nespavosti najdete v našem KATALOGU.
 

KDE HLEDAT POMOC

Existuje ještě velká řada poruch spánku, které mají svá specifika a vliv na lidskou aktivitu, chování a celý běžný život. Jejich diagnostika a následná léčba  je realizována ve spánkových laboratořích, věnují se jim zejména neurologové, psychiatři a psychologové, na něž je možné se v konkrétním případě obrátit. Na internetu je řada českých stránek věnujících se poruchám spánku a možnostem jejich řešení.
 

DOPORUČNÍ PRO DOBRÝ SPÁNEK

  • pravidelně uléhat ke spánku a pravidelně vstávat
  • nespat během dne
  • zajistit přiměřenou pohybovou aktivitu během dne, ne těsně před spaním
  • zařadit během dne chvilku, ve které je možno zorganizovat své plány, tak aby plánování nerušilo usínání a spánek
  • zůstávat na lůžku jen po dobu spánku
  • zajistit barevně, esteticky a ergonomicky příjemnou  ložnici a lůžko, vyhnout se alergennním materiálům
  • postel používat pouze ke spánkové a sexuální aktivitě
  • pokud možno zajistit nehlučné a klidné prostředí
  • spát ve vyvětrané místnost temperované na 17 – 21 °C
  • neužívat před spaním pravidelně kofein a alkohol
  • jít do postele přiměřeně psychicky a fyzicky unavený
  • před spaním se nepřejídat
  • nekouřit před spaním a při probuzení v průběhu noci
  • při neusnutí do 30 min, vstát a dělat nezajímavou a monotónní práci
  • při poruše zejména usínání potlačit negativní myšlenky rušící spánek a usínání (samostatně nebo s pomocí psychologa)
  • uklidnit organismus pro kvalitní spánek můžete i pomocí bylinek a doplňků stravy, které Vám mohou pomoc vyřešit příčinu nespavosti (např. zbavit stresu apod.)
Tisknout stránku

Kamenná prodejna v Hradci Králové a odběrní místo v Brně

Skladem máme cca 80% sortimentu, který vidíte na eshopu. Pokud si tedy půjdete pro něco konkrétního, doporučujeme zavolat. Objednávku také můžete provést prostřednictvím e-shopu, kde vidíte dostupnost každého produktu a zadat osobní odběr. My Vás pak sami zkontaktujeme, až bude objednávka připravena k vyzvednutí.
 
zbozi   
heureka
facebook
Sledujte nás také
na FACEBOOKU 
Sledujte kanál
přírodní lékarny.
 
Prodejna Hradec Králové
home   Vrchlického 961
500 02 Hradec Králové
(naproti obchodu Baťa - Gočárova třída)
map-maker   Zobrazit na mapě >

Otevírací doba
PO  10:00 - 17:00
UT  10:00 - 17:00
ST   9:00 - 18:00
ČT   Poradny - na objednání
PA   Poradny - na objednání
Odběrné místo Brno
 home     
Jana Babáka 2733/11
612 00 Brno
(administrativní budova - Budova E, kancelář 308)
 map-maker     Zobrazit na mapě >
 
Otevírací doba 
PO  10:00 - 17:00
UT  10:00 - 17:00
ST   9:00 - 18:00
ČT   Dle telefonické dohody
PA   Dle telefonické dohody

Zákon o evidenci tržeb
Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Vánoce 2017 png