Každá látka je na něco. ČESNEK je na všechno ...

Česnek(Allium sativum) byl od prehistorických dob užíván v přírodním léčitelství jako velmi účinný léčebný prostředek. I dnes je akceptováno, že česnek může hrát významnou roli v prevenci a terapii řady chorob. Údaje získané jak ze základního, tak i klinického výzkumu potvrzuje účinnost této byliny v léčbě hyperlipidemií, rakoviny, intoxikace těžkými kovy, infekčních chorob, hypertenze a stavů selhání imunity (z pohledu Evrospké komise bychom Vám však tuto informaci vůbec neměli podávat). Česnek má široké antimikrobiální spektrum a má schopnost modulovat imunitu, obsahuje přibližně 400 složek, z nichž důležité jsou enzymy a sloučeniny síry. Nejvýznamnější složkou je sirná sloučenina – allicin.

ČESNEK A JEHO POUŽITÍ V GYNEKOLOGII

V roce 2005 byla publikovaná práce o alternativní terapii bakteriální vaginózy. V souboru bylo zjištěno, že 44% žen používalo v léčbě infekcí pochvy přírodní nebo domácí prostředky. Pouze 20% žen uvedlo, že volily ke své léčbě antibiotika a antimykotika. Z prostředků alternativní terapie byla nejčastěji volena probiotika(laktobacily), z domácí léčby v sestupné frekvenci jogurt, brusinky, česnek, vinný ocet a kyselina boritá.
Informace o léčbě česnekem v gynekologii jsou opakovaně publikovány. V roce 1980 byla poprvé popsána citlivost kvasinek na vodný roztok česneku. V roce 1995 byl testován česnek jako prostředek pro léčbu vaginální kvasinkové infekce. V této práci byl používán syrový nebo vařený česnek.

cesnek garlicV roce 2009 Cutler uvádí, že expozice antibiotikům v době šestinedělí je prokazatelně rizikovým faktorem pro rozvoj závažných bakteriálních infekcí a alergických onemocnění. Zmiňuje, že česnek je tradičně používán k léčbě vaginálních infekcí.
Wilson očekává vzhledem k rostoucímu počtu druhů non-albicans kvasinek nárůst prevalence vulvovaginitis candidiasis, které jsou v důsledku nárůstu antimykotické rezistence imunní vůči většině antimykotik. Ve své práci zmiňuje i léčebné možnosti česneku.

Izraelská práce z roku 2009 zkoumá léčbu chronické symptomatické streptokokové vulvovaginitidy skupiny B (GSB) čerstvým česnekem. Zdá se, že vysoká kolonizace GBS stimuluje uvolňování cytokinů, které pak způsobují zánět a výrazné snížení laktobacilů. Ženy, které byly léčeny antibiotiky, měly bezprostředně po 10-14 denním režimu negativní nález GBS, ale o několik dní později byla jejich pochva obvykle rekolonizovaná. Dosud nebylo stanoveno optimální léčebné schéma pro odstranění buď asymptomatické nebo symptomatické vaginální GBS a současnou normalizaci vaginálního ekosystému. V práci této autorky byly k přidatné místní terapii použity: estrogenové krémy, chlorhexidinový gel a čerstvé stroužky česneku rozkrojené na polovinu. Osm pacientek s potvrzenou symptomatickou vaginální GBS trvající od 6 měsíců do 4 let, které nebyly vyléčeny podáním perorálních antibiotik, se léčilo vaginálně pomocí poloviny čerstvě nařezaného stroužku česneku. Byl zaveden na noc a odstraněn v dopoledních hodinách denně po dobu 3-6 týdnů, následná udržovací léčba pokračovala ednou za 2-4 dny. Všechny byly vyléčeny. Čerstvý česnek uvolňuje na řezu allicin. Allicin inhibuje růst GBS ve všech testovaných kmenech GBS. S největší pravděpodobností tak, že manipuluje s metabolismem cysteinu a funkcí mikrotubulů.
Z klinických prací, které jsou v databázi Medline věnovány léčbě česnekem u jiných diagnóz, vyplývá, že pro léčebné použití je optimální lihový česnekový extrakt, který obsahuje účinné látky v koncentrovaném a konzervovaném stavu.

Česnek v doplňcích stravy
Česnek si můžete dát v syrové podobě, což však není vždy dobré pro žlučník. Hlavně pokud se požívá dlouhodobě. V doplňcích stravy jsou extrakty z česneku, které nemají nepříjemný zápach a nedráždí zažívání. Většinou se jedná o silné extrakty, kde jsou látky velmi koncentrované.
Nejsílnějším přípravkem je pravděpodobně Česnekový olej od firmy SOLGAR. Dobré zkušenosti máme také s přípravkem ČESNEK-PETRŽEL.
Na lokální použití (zavádění do pochvy) bez obav použijte čerstvý česnek - rozkrojený na polovinu. Doba používání by měla být minimálně 6 dní. Extrakt z česneku můžete také aplikovat na gynekologický tampón.

ZDROJ:
Čerpáno z knihy volně prodejné přípravky v gynekologii (Podrobný průvodce pro lékaře a farmaceuty), autoři: Tomáš Fait, Jiří Slíva a kol.