Domovská stránka Lékárna z přírody Články Lékárna z přírody Alzheimerova choroba - onemocnění, které poškozuje mozek a mentální funkce.

Alzheimerova choroba - onemocnění, které poškozuje mozek a mentální funkce.

Alzheimerova choroba je degenerativní onemocnění, které poškozuje mozek a mentální funkce(ty které řídí paměť, myšlení a úsudek). Zpočátku se projevuje velmi nenápadně – postupně dochází ke zhoršování krátkodobé paměti a schopnosti rozhodování. V pokročilých stadiích je to už ztráta řeči a paměti, změna povahy (nepřátelské chování a odmítání komunikace), ztráta funkcí močového měchýře a střev.

Alzheimerova choroba postihuje především lidi staršího věku, ale může se vyskytnout i u mladších osob. Ve alzheimerova chorobaskupině 65–ti letých je postiženo 2 – 3% populace a každých pět let se toto číslo až zdvojnásobuje. V naší zemi podle kvalifikovaných odhadů žije 80-120 tisíc lidí postižených nejen Alzheimerovou chorobou ale také demencí jiného původu.

Příčina vzniku Alzheimerovy choroby

Příčina vzniku je stále nejasná. Při chorobě dochází k úbytku a poškozování nervových buněk v mozku . U nemocných vznikají bílkoviny, které se ukládají uvnitř mozku nebo v okolí nervových buněk, čímž dochází k jejich poškození. Dále pak  ubývá acetylcholin v mozkové tkáni, který mozek potřebuje k přenosu nervových vzruchů. Při nedostatku této látky si buňky nejsou schopny vyměňovat informace, což se projevuje zhoršováním paměti, rozvíjí se demence. K příčinám tohoto onemocnění se mohou řadit i genetické dispozice (dědičnost), úrazy hlavy, cévní choroby, užívání hormonu, ale i nízký stupeň dosaženého vzdělání. Dlouhá léta panovalo přesvědčení, že hliník může způsobovat rozvoj Alzheimerovy nemoci, studie v posledních letech však tento názor vyvrátily.

Příznaky Alzheimerovy choroby

Prvními příznaky Alzheimerovy choroby bývají zpravidla poruchy paměti, řeči, zhoršená orientace v prostoru a čase. Při rozvoji nemoci můžeme u člověka sledovat problémy, které mu nedovolí vykonávat běžné každodenní činnosti. Postižený není schopen číst, psát, počítat, objevují se poruchy chování, bludy a halucinace. Nemoc se postupně zhoršuje až člověk ztratí všechny schopnosti potřebné k soběstačnosti a je plně závislý na okolí.

Léčba Alzheimerovy choroby

Alzheimerovu chorobu nelze zcela vyléčit, ale včas zahájenou a vhodně zvolenou léčbou je možné oddálit propuknutí nemoci a zmírnit její příznaky. V současnosti existují léky, které zpomalují úbytek poznávacích funkcí a pomáhají zachovat schopnost zajistit si každodenní potřeby.
Kognitiva – obnovují acetylcholin v mozku
Neuroleptika – zmírňují neklid a agresivitu
Hypnotika – zmírňují poruchy spánku
Antidepresiva – potlačují deprese
Anxiolytika – zmírňují úzkost

Naše tipy:

Jedinou doposud známou prevencí proti Alzheimerově chorobě je trénovaný a výkonný mozek.
Zdraví starší lidé s vyššími hladinami beta-karotenu a vitamínu C provádějí lépe paměťové testy na slovní zásobu a rozpoznávací testy než ti, u nichž je hladina těchto látek nižší. Silné antioxidanty by tedy mohly být slibnou prevencí před vznikem alzheimerovy choroby.

Doporučujeme především: